Het onderstaande overzicht dient slechts om u een indruk te geven van de inhoud van Plenty Onderwijskracht Online. De artikelen (hyperlinks) zijn vanuit deze pagina niet op te vragen. Wilt u de artikelen in Plenty graag kunnen raadplegen, dan kunt u een abonnement nemen op Plenty.
| Titel |
Categorie |
| Abstracte lesstof overdragen |
Algemene didactiek |
| Abstraheren |
Algemene didactiek |
| Achievement |
Personeelsmanagement |
| Ademhalingsoefeningen |
Algemene didactiek |
| Adolescentie |
Algemene didactiek |
| Adolescentie |
Algemene pedagogiek |
| Affectieve doelen: denken, voelen en doen |
Algemene didactiek |
| Afhankelijk |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Agressie |
Algemene didactiek |
| Agressief |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Agressief |
Groepsdynamiek |
| Algemene informatie voor bèta-docenten |
Algemeen, onderwijskunde |
| Algemene motivatie |
Algemene didactiek |
| Algemene richtlijnen bij groepsgedrag |
Groepsdynamiek |
| Algemene visie |
Algemeen, onderwijskunde |
| Almacht |
Algemene didactiek |
| Ambitie |
Personeelsmanagement |
| Ambitie |
Personeelsmanagement |
| Ambitieus |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Analyseren |
Algemene didactiek |
| Angst |
Algemene didactiek |
| Apathisch |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Argumenteren |
Algemene didactiek |
| Associëren |
Algemene didactiek |
| Bèta's en leerlingbegeleiding |
Algemene didactiek |
| Bèta's en teamwerk |
Algemene didactiek |
| Bang |
Groepsdynamiek |
| Bang en onzeker |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Beeldcollage |
Algemene didactiek |
| Begeleidersrol |
Algemene didactiek |
| Begeleiding beginnende docenten |
Personeelsmanagement |
| Begeleiding van leerlingen |
Algemene didactiek |
| Begrijpen |
Algemene didactiek |
| Behoeften |
Algemeen, onderwijskunde |
| Behoeften |
Algemene didactiek |
| Beoordelen samenwerkingsproces |
Algemene didactiek |
| Beoordelingsgesprek |
Personeelsmanagement |
| Beroepenspel |
Algemene didactiek |
| Beroepshouding en leiderschap |
Personeelsmanagement |
| Beschermen |
Algemene didactiek |
| Betrokken |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Bewegingsspelen |
Algemene didactiek |
| Bezieling |
Algemene didactiek |
| Boosheid |
Algemene didactiek |
| Bordassociatie |
Algemene didactiek |
| Borddiscussie ouders |
Algemene didactiek |
| Braaf |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Brainstorm |
Algemene didactiek |
| Brutaal |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Calamiteiten op school |
Algemene didactiek |
| Checklist aandachtspunten bij orde houden |
Algemene didactiek |
| Checklist emoties en conflicten hanteren |
Algemene didactiek |
| Checklist hulpverleningsgesprek |
Algemene didactiek |
| Checklist praktische collegialiteit |
Algemene didactiek |
| Checklist sfeer op school |
Algemene didactiek |
| Checklist verantwoordelijkheidsgevoel |
Algemene didactiek |
| Collegialiteit |
Algemene didactiek |
| Communicatiemodel van watzlawick/leary |
Algemene didactiek |
| Communicatiemodellen van harris en gordon |
Algemene didactiek |
| Competentie bevorderen |
Personeelsmanagement |
| Competitie |
Algemene didactiek |
| Concentratie |
Algemene didactiek |
| Conditioneren |
Algemene didactiek |
| Conflicten |
Algemene didactiek |
| Confrontatie |
Algemene pedagogiek |
| Confronteren |
Algemene didactiek |
| Consensus |
Algemene didactiek |
| Contactoefening (gezegdes uitbeelden) |
Algemene didactiek |
| Controleren |
Algemene didactiek |
| Controlerend |
Algemene didactiek |
| Controlerend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Controlerend gedrag |
Groepsdynamiek |
| Creatief |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Criminaliteit |
Algemene pedagogiek |
| Culturele vorming |
Algemene pedagogiek |
| Cultuur en sfeer |
Algemene didactiek |
| Cultuurdragers |
Algemeen, onderwijskunde |
| Cultuurverschillen |
Algemene didactiek |
| Cultuurverschillen |
Algemene didactiek |
| Cynisch |
Algemene didactiek |
| Daltoniseren |
Algemene didactiek |
| De leerling centraal |
Algemeen, onderwijskunde |
| De lesbrief |
Algemene didactiek |
| De zonnegroet |
Algemene didactiek |
| Debat |
Algemene didactiek |
| Diagnosticeren |
Algemene didactiek |
| Diagnosticeren |
Algemene didactiek |
| Dialoog |
Algemene didactiek |
| Didactische hulp bij ordeproblemen |
Algemene didactiek |
| Differentiëren |
Algemene didactiek |
| Directheid |
Algemene didactiek |
| Discipline |
Organisatiekunde |
| Discussie |
Algemene didactiek |
| Discussie ideale school (met ouders) |
Algemene didactiek |
| Discussie organiseren |
Algemene didactiek |
| Discussievormen |
Algemene didactiek |
| Docentdoelen in samenwerkingsopdrachten |
Algemene didactiek |
| Doceren |
Algemene didactiek |
| Doceren |
Algemene didactiek |
| Drijfveren |
Algemene didactiek |
| Druk |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Drukke klas |
Groepsdynamiek |
| Duiden |
Algemene didactiek |
| Dwangmatig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Een veilige school |
Algemene didactiek |
| Eenzaam |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Eenzaamheid |
Algemene didactiek |
| Effectief vergaderen |
Public relations, voorlichting, communicatie |
| Efficiënt vergaderen |
Algemene didactiek |
| Eigenheid |
Algemene didactiek |
| Emotionele intelligentie |
Algemene didactiek |
| Emotionele intelligentie |
Algemene didactiek |
| Emotionele verwenning |
Algemene pedagogiek |
| Energie |
Algemene didactiek |
| Ervaringsleren |
Algemene didactiek |
| Evaluatieformulier groepsgedrag leerlingen |
Algemene didactiek |
| Evaluatieformulier onderwijsleergesprek |
Algemene didactiek |
| Evalueren |
Algemene didactiek |
| Evalueren |
Algemene didactiek |
| Evalueren |
Algemene didactiek |
| Evalueren of nabespreken |
Algemene didactiek |
| Examenkoorts |
Algemene didactiek |
| Experimenteren |
Algemene didactiek |
| Faalangst |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Faalangst klas |
Algemene didactiek |
| Fanatiek |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Feedback |
Algemene didactiek |
| Filosofie |
Algemeen, onderwijskunde |
| Filosofie |
Algemene didactiek |
| Formulier leerstijl onderbouw |
Algemene didactiek |
| Formulier lesopbouw |
Algemene didactiek |
| Formulier ontwikkeling onderwijsvisie |
Algemene didactiek |
| Formulier vertrouwensspel |
Algemene didactiek |
| Formulier zelfonderzoek docentbijdrage |
Algemene didactiek |
| Formulier zelfonderzoek motieven docent |
Algemene didactiek |
| Formulier zelfonderzoek onzekerheid docent |
Algemene didactiek |
| Formulier zelfonderzoek talenten docent |
Algemene didactiek |
| Formulier zelfonderzoek zelfbeeld docent |
Algemene didactiek |
| Frontaal lesgeven |
Algemene didactiek |
| Frustratie |
Personeelsmanagement |
| Functioneringsgesprek |
Personeelsmanagement |
| Gastdocent |
Algemene didactiek |
| Gedrag verwijten |
Algemene didactiek |
| Gedragsverandering |
Algemene didactiek |
| Gehoorzaamheid |
Algemene pedagogiek |
| Gelijkwaardigheid |
Algemene didactiek |
| Gelijkwaardigheid |
Algemene pedagogiek |
| Geloofwaardigheid |
Algemene didactiek |
| Gemeenschappelijkheid |
Groepsdynamiek |
| Gesprek met leerling |
Algemene didactiek |
| Gesprek met ouders |
Algemene didactiek |
| Gespreksvoering (achtergrond en inhoud) |
Algemene didactiek |
| Getuigend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Gezag |
Algemene didactiek |
| Giechelig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Giechelig (continu) |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Grenzen |
Algemene didactiek |
| Groepsdiagnose |
Groepsdynamiek |
| Groepsdynamiek |
Groepsdynamiek |
| Groepsrollen |
Groepsdynamiek |
| Groepswerk |
Algemene didactiek |
| Haantje de voorste |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Handelen |
Algemene didactiek |
| Heersend |
Algemene didactiek |
| Herkennen |
Algemene didactiek |
| Het ik en het zelf |
Algemene didactiek |
| Het onderwijsleergesprek |
Algemene didactiek |
| Het spinnenweb |
Algemene didactiek |
| Hoogbegaafd |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Hooghartig |
Algemene didactiek |
| Houding docent |
Groepsdynamiek |
| Hulpverlenen |
Algemene didactiek |
| Hulpverlening |
Algemene didactiek |
| Hulpverleningsgesprek (docent - leerling) |
Algemene didactiek |
| Humoristisch |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Identificeren |
Algemene didactiek |
| Identiteit |
Algemene didactiek |
| Identiteit en creativiteit |
Algemeen, onderwijskunde |
| Ik-gerichte boodschap |
Algemene pedagogiek |
| Ik-gerichte boodschap en conflicten |
Algemene didactiek |
| Imiteren |
Algemene didactiek |
| Incasseringsvermogen |
Algemene didactiek |
| Individuele doelen opnemen in samenwerkingsopdracht |
Algemene didactiek |
| Indolent |
Groepsdynamiek |
| Information overload |
Public relations, voorlichting, communicatie |
| Inspiratie |
Algemene didactiek |
| Inspiratie |
Algemene didactiek |
| Inspiratie en theorie |
Algemeen, onderwijskunde |
| Inspiratie en verbinding met de wereld |
Algemeen, onderwijskunde |
| Inspringspel |
Algemene didactiek |
| Integriteit |
Algemene didactiek |
| Integriteit en leiderschap |
Personeelsmanagement |
| Intellectuele vorming |
Algemene didactiek |
| Intelligentie |
Algemene didactiek |
| Intentie leertoon |
Algemene didactiek |
| Internet en fraude |
Organisatiekunde |
| Interview |
Algemene didactiek |
| Intervisie (docent - docent) |
Algemene didactiek |
| Intervisie/supervisie |
Algemene didactiek |
| Jaloezie |
Algemene didactiek |
| Kaartjesspel |
Algemene didactiek |
| Kennismaking met de school/intake leerlingen |
Algemene didactiek |
| Kennismaking met de school/intake leerlingen |
Algemene didactiek |
| Kennismakingsspelen |
Algemene didactiek |
| Keuzelijst affectieve doelen |
Algemene didactiek |
| Keuzevakken bèta's en arbeidsmartkt |
Algemene didactiek |
| Kijken en zien |
Algemene didactiek |
| Klasseprobleemgesprek |
Algemene didactiek |
| Koppig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Kracht |
Algemene didactiek |
| Kracht |
Algemene didactiek |
| Kritisch |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Lastige klas |
Groepsdynamiek |
| Leerbereid |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Leerlingbegeleiding |
Algemene didactiek |
| Leerlingcontract |
Organisatiekunde |
| Leerlinggericht |
Algemene didactiek |
| Leermotieven gebruiken |
Algemene didactiek |
| Leermotivatiebehoeften |
Algemene didactiek |
| Leermotivatiespel |
Algemene didactiek |
| Leermotivatiezintuigen |
Algemene didactiek |
| Leerstijltypologie |
Algemene didactiek |
| Leerstoornissen |
Algemene didactiek |
| Leertoon |
Algemene didactiek |
| Leiding geven aan docenten |
Organisatiekunde |
| Leiding geven aan een school |
Organisatiekunde |
| Leiding geven en controleren van taken |
Organisatiekunde |
| Leiding ontvangen |
Algemene didactiek |
| Leidinggeven |
Algemene didactiek |
| Leren |
Algemene didactiek |
| Leren samenwerken |
Algemene didactiek |
| Lesbrief en evaluatieformulier samenwerking bovenbouw |
Algemene didactiek |
| Lesbrief en evaluatieformulier samenwerking onderbouw |
Algemene didactiek |
| Lesbrief omgangsregels |
Algemene pedagogiek |
| Lesbrief omgangsregels |
Algemene pedagogiek |
| Lesbrief respect |
Algemene pedagogiek |
| Lesbrief respect |
Algemene pedagogiek |
| Lesbrieven |
Algemene didactiek |
| Lesopbouw |
Algemene didactiek |
| Lezen |
Algemene didactiek |
| Lichaamstaal |
Algemene didactiek |
| Lichaamstaal |
Algemene pedagogiek |
| Lopen |
Algemene didactiek |
| Lui |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Luisteren |
Algemene didactiek |
| Luisteroefeningen |
Algemene didactiek |
| Maatschappelijke dilemma's |
Algemeen, onderwijskunde |
| Macht |
Algemene didactiek |
| Macht of kracht |
Algemene didactiek |
| Machtsmisbruik |
Algemene didactiek |
| Machtsstrijd |
Algemene didactiek |
| Machtstrijd aangaan met leerlingen |
Algemene didactiek |
| Materialiseren |
Algemene didactiek |
| Meelopen |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Meningen |
Algemene didactiek |
| Mentoraat |
Algemene pedagogiek |
| Methoden voor gedragsverandering |
Groepsdynamiek |
| Mopperig |
Algemene didactiek |
| Motiefspel |
Algemene didactiek |
| Motieven en drijfveren |
Algemene didactiek |
| Motivatie |
Algemene didactiek |
| Nors |
Groepsdynamiek |
| Observeren |
Algemene didactiek |
| Onderwijsfilosofie |
Algemeen, onderwijskunde |
| Onderwijskunde |
Algemeen, onderwijskunde |
| Ongeduldig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Ongevoelig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Ongrijpbaar gedrag |
Organisatiekunde |
| Onmacht |
Algemene didactiek |
| Onoprecht |
Algemene didactiek |
| Ontspanningsoefeningen |
Algemene didactiek |
| Onveiligheid in een gesprek |
Algemene didactiek |
| Onverdraagzaam |
Algemene didactiek |
| Onverdraagzaam |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Onverschillig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Onzekerheid |
Algemene didactiek |
| Onzekerheid |
Personeelsmanagement |
| Open vragen |
Groepsdynamiek |
| Open vragen van de docent aan de leerling |
Algemene didactiek |
| Opstandig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Opvoeden |
Algemene didactiek |
| Opvoeden |
Algemene pedagogiek |
| Ordenen |
Algemene didactiek |
| Ordeproblemen |
Algemene didactiek |
| Organiseren |
Algemene didactiek |
| Ouder-enquête |
Public relations, voorlichting, communicatie |
| Ouderavonden |
Algemene didactiek |
| Overmatig verantwoordelijheidsgevoel |
Algemene didactiek |
| Overzicht cultuurverschillen |
Algemene didactiek |
| Persoonlijke calamiteit, conflict, storing |
Algemene didactiek |
| Persoonlijke uitgangspunten |
Algemene didactiek |
| Persoonlijke uitgangspunten vs. team-uitgangspunten |
Algemene didactiek |
| Pesterig |
Groepsdynamiek |
| Pesterig gedrag vs. weerbaar maken |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Plan van aanpak examenvoorbereiding leerlingen |
Algemene didactiek |
| Plan van aanpak examenvoorbereiding leerlingen |
Algemene didactiek |
| Plicht |
Algemene didactiek |
| Populair |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Portfolio |
Algemene didactiek |
| Positieve attitudes bij samenwerken |
Algemene didactiek |
| Positieve macht |
Algemene didactiek |
| Praktische collegialiteit |
Algemene didactiek |
| Presenteren |
Algemene didactiek |
| Presenteren als opdracht |
Algemene didactiek |
| Probleemgestuurd onderwijs |
Algemene didactiek |
| Produceren |
Algemene didactiek |
| Protocol bij leed en verdriet |
Algemene didactiek |
| Protocol rouwverwerking |
Organisatiekunde |
| Protocollen |
Organisatiekunde |
| Provocerend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Psychische of maatschappelijke storingen |
Algemene didactiek |
| Randvoorwaarden samenwerken met collega's |
Algemene didactiek |
| Reactie/praatspel |
Algemene didactiek |
| Reactionair |
Groepsdynamiek |
| Reader/ module |
Algemene didactiek |
| Rede |
Algemene didactiek |
| Refereren |
Algemene didactiek |
| Reflecteren |
Algemene didactiek |
| Reflecteren |
Algemene didactiek |
| Reflectie |
Algemene didactiek |
| Respect |
Algemene didactiek |
| Responsie werkvorm |
Algemene didactiek |
| Reversibiliteit |
Algemene didactiek |
| Ritueel |
Algemene didactiek |
| Roddelen |
Algemene didactiek |
| Roddelen |
Algemene didactiek |
| Rollenspel |
Algemene didactiek |
| Rust |
Algemene didactiek |
| Ruzie |
Algemene didactiek |
| Samenwerken als team |
Algemene didactiek |
| Samenwerken van groepen |
Algemene didactiek |
| Samenwerking en groepsgedrag |
Algemene didactiek |
| Samenwerking in de klas |
Algemene didactiek |
| Samenwerking organiseren |
Algemene didactiek |
| Samenwerkingsdoelen van leerlingen |
Algemene didactiek |
| Samenwerkingsoefeningen |
Algemene didactiek |
| Sancties |
Algemene didactiek |
| Seksualiteit |
Algemene didactiek |
| Sensatiebelust |
Groepsdynamiek |
| Sfeer |
Algemene didactiek |
| Sfeer in de groep |
Groepsdynamiek |
| Simulatiespel |
Algemene didactiek |
| Slachtofferschap |
Algemene didactiek |
| Slachtofferschap |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Slachtofferschap |
Groepsdynamiek |
| Snel reactiespel |
Algemene didactiek |
| Sociogram |
Groepsdynamiek |
| Speerpuntdiscussie |
Algemene didactiek |
| Spijbelen |
Algemene didactiek |
| Staan |
Algemene didactiek |
| Stemmingen |
Algemene pedagogiek |
| Stil |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Stille wand discussie |
Algemene didactiek |
| Stimulans |
Algemene didactiek |
| Stoer |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Stokerig |
Groepsdynamiek |
| Storingen |
Groepsdynamiek |
| Strategie gedragsverandering |
Groepsdynamiek |
| Stress |
Algemene didactiek |
| Stress |
Algemene didactiek |
| Strijdbaar |
Algemene didactiek |
| Structuur en cultuur |
Algemeen, onderwijskunde |
| Structuur/organisatie |
Algemene didactiek |
| Supervisie (leidinggevende - docent) |
Algemene didactiek |
| Systematiseren |
Algemene didactiek |
| Taalgebruik |
Algemene didactiek |
| Taalspel |
Algemene didactiek |
| Tableau vivant |
Algemene didactiek |
| Tact |
Algemene didactiek |
| Teamdoelen en samenhang in samenwerking vanuit vakken |
Algemene didactiek |
| Teamgeest |
Groepsdynamiek |
| Tederheid |
Algemene didactiek |
| Theorie en praktijk |
Algemeen, onderwijskunde |
| Tips voor goede presentatie |
Algemene didactiek |
| Toetsen |
Algemene didactiek |
| Tolerantie |
Algemene didactiek |
| Touch for health |
Algemene didactiek |
| Transformeren |
Algemene didactiek |
| Uitgangspunt onderwijs |
Algemene didactiek |
| Uitgangspunten vertalen naar praktijk |
Personeelsmanagement |
| Uitnodigen en uitdagen |
Algemene didactiek |
| Vakintegratie |
Algemene didactiek |
| Vakkennis |
Algemene didactiek |
| Veiligheid |
Algemene didactiek |
| Verantwoordelijkheid |
Algemene pedagogiek |
| Verdrietig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Vergadercultuur |
Algemene didactiek |
| Vergaderen |
Algemene didactiek |
| Vergelijken |
Algemene didactiek |
| Verifiëren |
Algemene didactiek |
| Vermogens inventariseren |
Algemene didactiek |
| Vernederend |
Algemene didactiek |
| Verongelijkt |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Vertrouwensleerlingen |
Organisatiekunde |
| Vertrouwensspel |
Algemene didactiek |
| Verveeld |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Vervreemding |
Algemene didactiek |
| Vervreemding |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Verwend |
Algemene pedagogiek |
| Verwend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Voorbereiding gesprek |
Algemene didactiek |
| Vriendjespolitiek |
Algemene didactiek |
| Vrijheid en schoolcultuur |
Organisatiekunde |
| Waarden |
Algemeen, onderwijskunde |
| Wanhoop |
Algemene didactiek |
| Wantrouwend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
| Weerstanden |
Algemene didactiek |
| Werkdruk |
Algemene didactiek |
| Werkhouding als docententaak |
Algemene didactiek |
| Werkklimaat/sfeer |
Algemene didactiek |
| Werkwijze bij gebruik leermotieven |
Algemene didactiek |
| Wetenschappelijk denken |
Algemene didactiek |
| Wilsontwikkeling/discipline |
Algemene didactiek |
| Woede |
Algemene didactiek |
| Wrok |
Algemene didactiek |
| Wrokkig |
Groepsdynamiek |
| Zelfbeeld |
Algemene didactiek |
| Zelfevaluatie |
Personeelsmanagement |
| Zelfonderzoek docentbijdrage |
Algemene didactiek |
| Zelfstandig werken |
Algemene didactiek |
| Zitten |
Algemene didactiek |
| Zoeken, proces, betekenis |
Algemeen, onderwijskunde |
| (straat-) toneel |
Algemene didactiek |
| (strip-) verhaal |
Algemene didactiek |