Het onderstaande overzicht dient slechts om u een indruk te geven van de inhoud van Plenty Onderwijskracht Online. De artikelen (hyperlinks) zijn vanuit deze pagina niet op te vragen. Wilt u de artikelen in Plenty graag kunnen raadplegen, dan kunt u een abonnement nemen op Plenty.
Titel |
Categorie |
Abstracte lesstof overdragen |
Algemene didactiek |
Abstraheren |
Algemene didactiek |
Achievement |
Personeelsmanagement |
Ademhalingsoefeningen |
Algemene didactiek |
Adolescentie |
Algemene didactiek |
Adolescentie |
Algemene pedagogiek |
Affectieve doelen: denken, voelen en doen |
Algemene didactiek |
Afhankelijk |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Agressie |
Algemene didactiek |
Agressief |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Agressief |
Groepsdynamiek |
Algemene informatie voor bèta-docenten |
Algemeen, onderwijskunde |
Algemene motivatie |
Algemene didactiek |
Algemene richtlijnen bij groepsgedrag |
Groepsdynamiek |
Algemene visie |
Algemeen, onderwijskunde |
Almacht |
Algemene didactiek |
Ambitie |
Personeelsmanagement |
Ambitie |
Personeelsmanagement |
Ambitieus |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Analyseren |
Algemene didactiek |
Angst |
Algemene didactiek |
Apathisch |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Argumenteren |
Algemene didactiek |
Associëren |
Algemene didactiek |
Bèta's en leerlingbegeleiding |
Algemene didactiek |
Bèta's en teamwerk |
Algemene didactiek |
Bang |
Groepsdynamiek |
Bang en onzeker |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Beeldcollage |
Algemene didactiek |
Begeleidersrol |
Algemene didactiek |
Begeleiding beginnende docenten |
Personeelsmanagement |
Begeleiding van leerlingen |
Algemene didactiek |
Begrijpen |
Algemene didactiek |
Behoeften |
Algemeen, onderwijskunde |
Behoeften |
Algemene didactiek |
Beoordelen samenwerkingsproces |
Algemene didactiek |
Beoordelingsgesprek |
Personeelsmanagement |
Beroepenspel |
Algemene didactiek |
Beroepshouding en leiderschap |
Personeelsmanagement |
Beschermen |
Algemene didactiek |
Betrokken |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Bewegingsspelen |
Algemene didactiek |
Bezieling |
Algemene didactiek |
Boosheid |
Algemene didactiek |
Bordassociatie |
Algemene didactiek |
Borddiscussie ouders |
Algemene didactiek |
Braaf |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Brainstorm |
Algemene didactiek |
Brutaal |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Calamiteiten op school |
Algemene didactiek |
Checklist aandachtspunten bij orde houden |
Algemene didactiek |
Checklist emoties en conflicten hanteren |
Algemene didactiek |
Checklist hulpverleningsgesprek |
Algemene didactiek |
Checklist praktische collegialiteit |
Algemene didactiek |
Checklist sfeer op school |
Algemene didactiek |
Checklist verantwoordelijkheidsgevoel |
Algemene didactiek |
Collegialiteit |
Algemene didactiek |
Communicatiemodel van watzlawick/leary |
Algemene didactiek |
Communicatiemodellen van harris en gordon |
Algemene didactiek |
Competentie bevorderen |
Personeelsmanagement |
Competitie |
Algemene didactiek |
Concentratie |
Algemene didactiek |
Conditioneren |
Algemene didactiek |
Conflicten |
Algemene didactiek |
Confrontatie |
Algemene pedagogiek |
Confronteren |
Algemene didactiek |
Consensus |
Algemene didactiek |
Contactoefening (gezegdes uitbeelden) |
Algemene didactiek |
Controleren |
Algemene didactiek |
Controlerend |
Algemene didactiek |
Controlerend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Controlerend gedrag |
Groepsdynamiek |
Creatief |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Criminaliteit |
Algemene pedagogiek |
Culturele vorming |
Algemene pedagogiek |
Cultuur en sfeer |
Algemene didactiek |
Cultuurdragers |
Algemeen, onderwijskunde |
Cultuurverschillen |
Algemene didactiek |
Cultuurverschillen |
Algemene didactiek |
Cynisch |
Algemene didactiek |
Daltoniseren |
Algemene didactiek |
De leerling centraal |
Algemeen, onderwijskunde |
De lesbrief |
Algemene didactiek |
De zonnegroet |
Algemene didactiek |
Debat |
Algemene didactiek |
Diagnosticeren |
Algemene didactiek |
Diagnosticeren |
Algemene didactiek |
Dialoog |
Algemene didactiek |
Didactische hulp bij ordeproblemen |
Algemene didactiek |
Differentiëren |
Algemene didactiek |
Directheid |
Algemene didactiek |
Discipline |
Organisatiekunde |
Discussie |
Algemene didactiek |
Discussie ideale school (met ouders) |
Algemene didactiek |
Discussie organiseren |
Algemene didactiek |
Discussievormen |
Algemene didactiek |
Docentdoelen in samenwerkingsopdrachten |
Algemene didactiek |
Doceren |
Algemene didactiek |
Doceren |
Algemene didactiek |
Drijfveren |
Algemene didactiek |
Druk |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Drukke klas |
Groepsdynamiek |
Duiden |
Algemene didactiek |
Dwangmatig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Een veilige school |
Algemene didactiek |
Eenzaam |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Eenzaamheid |
Algemene didactiek |
Effectief vergaderen |
Public relations, voorlichting, communicatie |
Efficiënt vergaderen |
Algemene didactiek |
Eigenheid |
Algemene didactiek |
Emotionele intelligentie |
Algemene didactiek |
Emotionele intelligentie |
Algemene didactiek |
Emotionele verwenning |
Algemene pedagogiek |
Energie |
Algemene didactiek |
Ervaringsleren |
Algemene didactiek |
Evaluatieformulier groepsgedrag leerlingen |
Algemene didactiek |
Evaluatieformulier onderwijsleergesprek |
Algemene didactiek |
Evalueren |
Algemene didactiek |
Evalueren |
Algemene didactiek |
Evalueren |
Algemene didactiek |
Evalueren of nabespreken |
Algemene didactiek |
Examenkoorts |
Algemene didactiek |
Experimenteren |
Algemene didactiek |
Faalangst |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Faalangst klas |
Algemene didactiek |
Fanatiek |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Feedback |
Algemene didactiek |
Filosofie |
Algemeen, onderwijskunde |
Filosofie |
Algemene didactiek |
Formulier leerstijl onderbouw |
Algemene didactiek |
Formulier lesopbouw |
Algemene didactiek |
Formulier ontwikkeling onderwijsvisie |
Algemene didactiek |
Formulier vertrouwensspel |
Algemene didactiek |
Formulier zelfonderzoek docentbijdrage |
Algemene didactiek |
Formulier zelfonderzoek motieven docent |
Algemene didactiek |
Formulier zelfonderzoek onzekerheid docent |
Algemene didactiek |
Formulier zelfonderzoek talenten docent |
Algemene didactiek |
Formulier zelfonderzoek zelfbeeld docent |
Algemene didactiek |
Frontaal lesgeven |
Algemene didactiek |
Frustratie |
Personeelsmanagement |
Functioneringsgesprek |
Personeelsmanagement |
Gastdocent |
Algemene didactiek |
Gedrag verwijten |
Algemene didactiek |
Gedragsverandering |
Algemene didactiek |
Gehoorzaamheid |
Algemene pedagogiek |
Gelijkwaardigheid |
Algemene didactiek |
Gelijkwaardigheid |
Algemene pedagogiek |
Geloofwaardigheid |
Algemene didactiek |
Gemeenschappelijkheid |
Groepsdynamiek |
Gesprek met leerling |
Algemene didactiek |
Gesprek met ouders |
Algemene didactiek |
Gespreksvoering (achtergrond en inhoud) |
Algemene didactiek |
Getuigend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Gezag |
Algemene didactiek |
Giechelig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Giechelig (continu) |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Grenzen |
Algemene didactiek |
Groepsdiagnose |
Groepsdynamiek |
Groepsdynamiek |
Groepsdynamiek |
Groepsrollen |
Groepsdynamiek |
Groepswerk |
Algemene didactiek |
Haantje de voorste |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Handelen |
Algemene didactiek |
Heersend |
Algemene didactiek |
Herkennen |
Algemene didactiek |
Het ik en het zelf |
Algemene didactiek |
Het onderwijsleergesprek |
Algemene didactiek |
Het spinnenweb |
Algemene didactiek |
Hoogbegaafd |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Hooghartig |
Algemene didactiek |
Houding docent |
Groepsdynamiek |
Hulpverlenen |
Algemene didactiek |
Hulpverlening |
Algemene didactiek |
Hulpverleningsgesprek (docent - leerling) |
Algemene didactiek |
Humoristisch |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Identificeren |
Algemene didactiek |
Identiteit |
Algemene didactiek |
Identiteit en creativiteit |
Algemeen, onderwijskunde |
Ik-gerichte boodschap |
Algemene pedagogiek |
Ik-gerichte boodschap en conflicten |
Algemene didactiek |
Imiteren |
Algemene didactiek |
Incasseringsvermogen |
Algemene didactiek |
Individuele doelen opnemen in samenwerkingsopdracht |
Algemene didactiek |
Indolent |
Groepsdynamiek |
Information overload |
Public relations, voorlichting, communicatie |
Inspiratie |
Algemene didactiek |
Inspiratie |
Algemene didactiek |
Inspiratie en theorie |
Algemeen, onderwijskunde |
Inspiratie en verbinding met de wereld |
Algemeen, onderwijskunde |
Inspringspel |
Algemene didactiek |
Integriteit |
Algemene didactiek |
Integriteit en leiderschap |
Personeelsmanagement |
Intellectuele vorming |
Algemene didactiek |
Intelligentie |
Algemene didactiek |
Intentie leertoon |
Algemene didactiek |
Internet en fraude |
Organisatiekunde |
Interview |
Algemene didactiek |
Intervisie (docent - docent) |
Algemene didactiek |
Intervisie/supervisie |
Algemene didactiek |
Jaloezie |
Algemene didactiek |
Kaartjesspel |
Algemene didactiek |
Kennismaking met de school/intake leerlingen |
Algemene didactiek |
Kennismaking met de school/intake leerlingen |
Algemene didactiek |
Kennismakingsspelen |
Algemene didactiek |
Keuzelijst affectieve doelen |
Algemene didactiek |
Keuzevakken bèta's en arbeidsmartkt |
Algemene didactiek |
Kijken en zien |
Algemene didactiek |
Klasseprobleemgesprek |
Algemene didactiek |
Koppig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Kracht |
Algemene didactiek |
Kracht |
Algemene didactiek |
Kritisch |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Lastige klas |
Groepsdynamiek |
Leerbereid |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Leerlingbegeleiding |
Algemene didactiek |
Leerlingcontract |
Organisatiekunde |
Leerlinggericht |
Algemene didactiek |
Leermotieven gebruiken |
Algemene didactiek |
Leermotivatiebehoeften |
Algemene didactiek |
Leermotivatiespel |
Algemene didactiek |
Leermotivatiezintuigen |
Algemene didactiek |
Leerstijltypologie |
Algemene didactiek |
Leerstoornissen |
Algemene didactiek |
Leertoon |
Algemene didactiek |
Leiding geven aan docenten |
Organisatiekunde |
Leiding geven aan een school |
Organisatiekunde |
Leiding geven en controleren van taken |
Organisatiekunde |
Leiding ontvangen |
Algemene didactiek |
Leidinggeven |
Algemene didactiek |
Leren |
Algemene didactiek |
Leren samenwerken |
Algemene didactiek |
Lesbrief en evaluatieformulier samenwerking bovenbouw |
Algemene didactiek |
Lesbrief en evaluatieformulier samenwerking onderbouw |
Algemene didactiek |
Lesbrief omgangsregels |
Algemene pedagogiek |
Lesbrief omgangsregels |
Algemene pedagogiek |
Lesbrief respect |
Algemene pedagogiek |
Lesbrief respect |
Algemene pedagogiek |
Lesbrieven |
Algemene didactiek |
Lesopbouw |
Algemene didactiek |
Lezen |
Algemene didactiek |
Lichaamstaal |
Algemene didactiek |
Lichaamstaal |
Algemene pedagogiek |
Lopen |
Algemene didactiek |
Lui |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Luisteren |
Algemene didactiek |
Luisteroefeningen |
Algemene didactiek |
Maatschappelijke dilemma's |
Algemeen, onderwijskunde |
Macht |
Algemene didactiek |
Macht of kracht |
Algemene didactiek |
Machtsmisbruik |
Algemene didactiek |
Machtsstrijd |
Algemene didactiek |
Machtstrijd aangaan met leerlingen |
Algemene didactiek |
Materialiseren |
Algemene didactiek |
Meelopen |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Meningen |
Algemene didactiek |
Mentoraat |
Algemene pedagogiek |
Methoden voor gedragsverandering |
Groepsdynamiek |
Mopperig |
Algemene didactiek |
Motiefspel |
Algemene didactiek |
Motieven en drijfveren |
Algemene didactiek |
Motivatie |
Algemene didactiek |
Nors |
Groepsdynamiek |
Observeren |
Algemene didactiek |
Onderwijsfilosofie |
Algemeen, onderwijskunde |
Onderwijskunde |
Algemeen, onderwijskunde |
Ongeduldig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Ongevoelig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Ongrijpbaar gedrag |
Organisatiekunde |
Onmacht |
Algemene didactiek |
Onoprecht |
Algemene didactiek |
Ontspanningsoefeningen |
Algemene didactiek |
Onveiligheid in een gesprek |
Algemene didactiek |
Onverdraagzaam |
Algemene didactiek |
Onverdraagzaam |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Onverschillig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Onzekerheid |
Algemene didactiek |
Onzekerheid |
Personeelsmanagement |
Open vragen |
Groepsdynamiek |
Open vragen van de docent aan de leerling |
Algemene didactiek |
Opstandig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Opvoeden |
Algemene didactiek |
Opvoeden |
Algemene pedagogiek |
Ordenen |
Algemene didactiek |
Ordeproblemen |
Algemene didactiek |
Organiseren |
Algemene didactiek |
Ouder-enquête |
Public relations, voorlichting, communicatie |
Ouderavonden |
Algemene didactiek |
Overmatig verantwoordelijheidsgevoel |
Algemene didactiek |
Overzicht cultuurverschillen |
Algemene didactiek |
Persoonlijke calamiteit, conflict, storing |
Algemene didactiek |
Persoonlijke uitgangspunten |
Algemene didactiek |
Persoonlijke uitgangspunten vs. team-uitgangspunten |
Algemene didactiek |
Pesterig |
Groepsdynamiek |
Pesterig gedrag vs. weerbaar maken |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Plan van aanpak examenvoorbereiding leerlingen |
Algemene didactiek |
Plan van aanpak examenvoorbereiding leerlingen |
Algemene didactiek |
Plicht |
Algemene didactiek |
Populair |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Portfolio |
Algemene didactiek |
Positieve attitudes bij samenwerken |
Algemene didactiek |
Positieve macht |
Algemene didactiek |
Praktische collegialiteit |
Algemene didactiek |
Presenteren |
Algemene didactiek |
Presenteren als opdracht |
Algemene didactiek |
Probleemgestuurd onderwijs |
Algemene didactiek |
Produceren |
Algemene didactiek |
Protocol bij leed en verdriet |
Algemene didactiek |
Protocol rouwverwerking |
Organisatiekunde |
Protocollen |
Organisatiekunde |
Provocerend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Psychische of maatschappelijke storingen |
Algemene didactiek |
Randvoorwaarden samenwerken met collega's |
Algemene didactiek |
Reactie/praatspel |
Algemene didactiek |
Reactionair |
Groepsdynamiek |
Reader/ module |
Algemene didactiek |
Rede |
Algemene didactiek |
Refereren |
Algemene didactiek |
Reflecteren |
Algemene didactiek |
Reflecteren |
Algemene didactiek |
Reflectie |
Algemene didactiek |
Respect |
Algemene didactiek |
Responsie werkvorm |
Algemene didactiek |
Reversibiliteit |
Algemene didactiek |
Ritueel |
Algemene didactiek |
Roddelen |
Algemene didactiek |
Roddelen |
Algemene didactiek |
Rollenspel |
Algemene didactiek |
Rust |
Algemene didactiek |
Ruzie |
Algemene didactiek |
Samenwerken als team |
Algemene didactiek |
Samenwerken van groepen |
Algemene didactiek |
Samenwerking en groepsgedrag |
Algemene didactiek |
Samenwerking in de klas |
Algemene didactiek |
Samenwerking organiseren |
Algemene didactiek |
Samenwerkingsdoelen van leerlingen |
Algemene didactiek |
Samenwerkingsoefeningen |
Algemene didactiek |
Sancties |
Algemene didactiek |
Seksualiteit |
Algemene didactiek |
Sensatiebelust |
Groepsdynamiek |
Sfeer |
Algemene didactiek |
Sfeer in de groep |
Groepsdynamiek |
Simulatiespel |
Algemene didactiek |
Slachtofferschap |
Algemene didactiek |
Slachtofferschap |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Slachtofferschap |
Groepsdynamiek |
Snel reactiespel |
Algemene didactiek |
Sociogram |
Groepsdynamiek |
Speerpuntdiscussie |
Algemene didactiek |
Spijbelen |
Algemene didactiek |
Staan |
Algemene didactiek |
Stemmingen |
Algemene pedagogiek |
Stil |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Stille wand discussie |
Algemene didactiek |
Stimulans |
Algemene didactiek |
Stoer |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Stokerig |
Groepsdynamiek |
Storingen |
Groepsdynamiek |
Strategie gedragsverandering |
Groepsdynamiek |
Stress |
Algemene didactiek |
Stress |
Algemene didactiek |
Strijdbaar |
Algemene didactiek |
Structuur en cultuur |
Algemeen, onderwijskunde |
Structuur/organisatie |
Algemene didactiek |
Supervisie (leidinggevende - docent) |
Algemene didactiek |
Systematiseren |
Algemene didactiek |
Taalgebruik |
Algemene didactiek |
Taalspel |
Algemene didactiek |
Tableau vivant |
Algemene didactiek |
Tact |
Algemene didactiek |
Teamdoelen en samenhang in samenwerking vanuit vakken |
Algemene didactiek |
Teamgeest |
Groepsdynamiek |
Tederheid |
Algemene didactiek |
Theorie en praktijk |
Algemeen, onderwijskunde |
Tips voor goede presentatie |
Algemene didactiek |
Toetsen |
Algemene didactiek |
Tolerantie |
Algemene didactiek |
Touch for health |
Algemene didactiek |
Transformeren |
Algemene didactiek |
Uitgangspunt onderwijs |
Algemene didactiek |
Uitgangspunten vertalen naar praktijk |
Personeelsmanagement |
Uitnodigen en uitdagen |
Algemene didactiek |
Vakintegratie |
Algemene didactiek |
Vakkennis |
Algemene didactiek |
Veiligheid |
Algemene didactiek |
Verantwoordelijkheid |
Algemene pedagogiek |
Verdrietig |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Vergadercultuur |
Algemene didactiek |
Vergaderen |
Algemene didactiek |
Vergelijken |
Algemene didactiek |
Verifiëren |
Algemene didactiek |
Vermogens inventariseren |
Algemene didactiek |
Vernederend |
Algemene didactiek |
Verongelijkt |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Vertrouwensleerlingen |
Organisatiekunde |
Vertrouwensspel |
Algemene didactiek |
Verveeld |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Vervreemding |
Algemene didactiek |
Vervreemding |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Verwend |
Algemene pedagogiek |
Verwend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Voorbereiding gesprek |
Algemene didactiek |
Vriendjespolitiek |
Algemene didactiek |
Vrijheid en schoolcultuur |
Organisatiekunde |
Waarden |
Algemeen, onderwijskunde |
Wanhoop |
Algemene didactiek |
Wantrouwend |
Gedrag individuele leerling + pedagogische aanpak |
Weerstanden |
Algemene didactiek |
Werkdruk |
Algemene didactiek |
Werkhouding als docententaak |
Algemene didactiek |
Werkklimaat/sfeer |
Algemene didactiek |
Werkwijze bij gebruik leermotieven |
Algemene didactiek |
Wetenschappelijk denken |
Algemene didactiek |
Wilsontwikkeling/discipline |
Algemene didactiek |
Woede |
Algemene didactiek |
Wrok |
Algemene didactiek |
Wrokkig |
Groepsdynamiek |
Zelfbeeld |
Algemene didactiek |
Zelfevaluatie |
Personeelsmanagement |
Zelfonderzoek docentbijdrage |
Algemene didactiek |
Zelfstandig werken |
Algemene didactiek |
Zitten |
Algemene didactiek |
Zoeken, proces, betekenis |
Algemeen, onderwijskunde |
(straat-) toneel |
Algemene didactiek |
(strip-) verhaal |
Algemene didactiek |